Skaitymai. Žižekas apie filmą “300”


Zack’o Snyder’io “300”, saga apie tris šimtus Spartos karių pasiaukojusių prie Termopilų tam, kad sustabdytų Kserkso persų arimijos invaziją, buvo kritikuojama kaip blogiausias pavyzdys militaristinio patriotizmo su aiškiomis užuominomis į įtampas Irane ir įvykius Irake. Visgi ar viskas iš tiesų taip akivaizdu? Priešingai, filmas turėtų būti visiškai išteisintas nuo tokių kaltinimų.

Reikia išskirti du akcentus. Pirmas siejasi su pačiu pasakojimu – tai pasakojimas apie mažą ir neturtingą šalį (Graikiją) užpultą daug didesnės valstybės (Persijos) armijos, tuo metu labiau išsivysčiusios ir su pranašesne karine technika – argi persų drambliai, gigantai ir didelės ugninės srėlės nėra antikinė aukštos karo technologijos versija? Kai paskutinė likusi gyvų spartiečių grupelė ir jų karalius Leonidas yra nužudomi tūkstančiais strėlių, nėra jie tokiu būdu mirtinai užbombarduojami techno-karių, kurie naudoja savo „išmaniuosius“ ginklus iš saugaus atstumo, nelyginant šiandienos JAV kariai, kurie paspausdami mygtuką paleidžia raketas iš karo laivų, esančių už daugel mylių, Persijos Įlankoje?

Dar daugiau, Kserkso žodžiai, kuriais jis stengiasi įtikinti Leonidą pripažinti Persijos viršenybę, anaiptol nepanašūs į musulmonų fundamentalisto: jis stengiasi palenkti Leonidą paklusti pažadėdamas jam taiką ir kūniškus malonumus, jeigu jis sutiks tapti globalios Persijos imperijos dalimi. Viskas ko prašoma iš jo, tėra formalus atsiklaupimas tuo pripažįstant Persijos viršenybę <…> O ar nevaizduojamas Kserkso dvaras kaip savotiškas mulitikultūriškumo ir skirtingų gyvenimo būdų rojus? Čia orgijose dalyvauja
visi – skirtingos rasės, gėjai ir lesbietės, neįgalieji ir pan. O ar nėra tuomet spartiečiai, su jų disciplina ir pasiaukojimo dvasia kur kas panašiau į kažką tokio kaip Talibanas, ginantis nuo JAV okupacijos Afganistaną?
<…>

Vakarietiško rasizmo indėlis į Termopilų mūšio istoriją yra akivaizdus – plačiai skelbiama, kad tai buvo pirmoji ir lemtinga laisvų Vakarų pergalė prieš despotiškuosius Rytus. Nenuostabu, kad Hitleris ir Geringas vokiečių pralaimėjimą prie Stalingrado 1943 metais lygino su herojiška Leonido mirtimi prie Termopilų. Būtent dėl šios priežasties galime apversti perspektyvą. Kultūriniai vakarų rasistai mėgsta teigti, kad jeigu Persijai būtų pavykę pavergti Graikiją, tuomet šiandien visoje Europoje stovėtų minaretai. Šis
kvailas požiūris yra dvigubai klaidingas: ne tik, kad nebūtų Islamo Graikijos pralaimėjimo atveju (kadangi tuomet nebūtų graikų minties ir krikščionybės, dviejų istorinių Islamo prielaidų); kur kas reikšmingesnis yra faktas, kad šiandien minaretai yra daugelyje
Europos miestų ir galimybes jiems atsirasti sudariusi multikultūralizmo tolerancija kaip tik ir buvo graikų pergalės prieš persus rezultatas.

 

Atsiprašau už neprofesionalų vertimą. Versta iš:

Slavoj Žižek „In defence of lost sauses“, Verso 2009, psl. 68-69

Share

7 Comments, Comment or Ping

  1. Šita interpretacija -- tipinis ezopinės kalbos neįgalumo pavyzdys.

    February 18th, 2012

  2. Nesupratau apie ką tu čia 😀
    Nors, kad Žižekas yra žodžių ir sąvokų lankstytojas, tai faktas 🙂

    February 18th, 2012

  3. romas

    Nemačiau filmo. Bet rodos, kad Žižekas ir nemėgina šifruoti ezopinės kalbos. Jis tiesiog kandžiai pastebi, kad galima pamatyti visai kitokių poteksčių ir pasidaryti skirtingų išvadų. Kreivarankis geriau žino, kuris filosofas numarino autorių. Šiandien kūrinio vartotojas pats laisvai interpretuoja, ką tas kūrinys norėjo pasakyti.

    February 19th, 2012

  4. Sūduvis

    O aš dar ir trečią interpretaciją turiu, bet nesakysiu, mat bus netolerantiška ir visaip fobiška 😀 Beje, sveikas sugrįžęs į savo blogą 🙂

    February 22nd, 2012

  5. Sudūvi -- šita interpretaciją dėl filme pasirodančių juodaodžių?

    February 24th, 2012

  6. Sūduvis

    Netik. Na, faktiškai atitinka Žižeko pastebėjimus, tik iš kitos pusės: žūtbūtinė arijų ainių kova už vietą po Saule su Didžiąja Babele, Sodoma ir Gomora bei barbarų ordomis viename.
    Beje, komikso, pagal kurį pastatytas šis filmas, autorius yra tūlas Frenkas Mileris, be visa kita sukūręs garsųjį “Sin city” išleistą ir lietuvių kalba.

    March 1st, 2012

  7. Sūduvis

    Užmiršau pabaigti mintį. Tai va, tas Frenkas Mileris susilaukė kritikos už komikse paminėtų pora frazių, kurios ne kuriems individams pasirodė homofobiškos.

    March 1st, 2012

Popo.lt tinklaraščiai. Hosting powered by   serverių hostingas - Hostex
Skip to toolbar